niedziela, 13 maja 2018

Rodzinka.est - "Ja, Jonasz i cała reszta" Anti Saar



Co wiecie o Estonii? Kojarzycie ten kraj, interesowaliście się nim w jakikolwiek sposób? Jeśli nie, a jednak chcielibyście chociaż po trosze dowiedzieć się jak wygląda codzienne życie jej mieszkańców, to macie okazję uczynić to dzięki książce Ja, Jonasz i cała reszta. 

Tobiasz, rezolutny mały Estończyk z wielką dokładnością opowiada o codziennych perypetiach jego rodziny. Chłopiec opisuje w najdrobniejszych szczegółach swoje domowe życie, wspólne posiłki, wolny czas, miejsca w które odwiedza. Skupia się na opisie swoich domowników, ich osobowości, zalet i przywar. Dodatkowo pokazuje estońskie tradycje i przybliża kulturę swojego kraju.

Cała opowieść napisana została z perspektywy dziecka i momentami jest bardzo zabawna. Tobiasz wspomina o swoim codziennym życiu jakby było ono wielką przygodą, a w jego rodzinnym domu działo się coś niesamowicie odkrywczego. Czytając tę książkę, dorosły ma okazję, by chociaż przez chwilę spojrzeć na świat oczami dziecka, które potrafi odkryć przysłowiową Amerykę w każdym zakamarku. Tobiasz skupia się też na kwestii bycia starszym bratem, bo bardzo dużo historyjek poświęconych jest Jonaszowi, najmłodszemu członkowi rodziny.

Książka Anti Saara to pierwsza publikacja z cyklu Bliskie dalekie sąsiedztwo, który obejmie książki fińskich i estońskich autorów. Dzięki kodom QR zawartym w jej treści, czytelnicy z łatwością mogą przenieść się do Estonii, zwiedzić miejsca o jakich opowiada główny bohater i dowiedzieć się paru ciekawostek. 

Niepodważalną zaletą tej książki jest ukazanie, że wszyscy jesteśmy podobni. Życie przeciętnej estońskiej rodziny nie różni się od polskiej. Zarówno młodsze, jak i starsze dzieci w codziennym życiu rodziny Tobiasza doszukają się wielu podobieństw i sytuacji ze swojego. 

Idealnym uzupełnieniem opowiedzianej historii są fantastyczne ilustracje, które namalowane zostały z przymrużeniem oka, by jak najpełniej oddać świat widziany oczami dziecka. 

Ja, Jonasz i cała reszta to bardzo ciekawa opowiastka dla dzieci, która przede wszystkim podkreśla rolę rodziny w rozwoju małego człowieka. To ona jest całym światem Tobiasza, to wokół niej kręcą się wszystkie jego historyjki. To jedna z ciekawszych książek dla dzieci, po jakie miałam ostatnio okazję sięgnąć, nic dziwnego, że zdobyła tytuł Rodzynka Roku 2013, przyznawanego w Estonii.

Tytuł: Ja, Jonasz i cała reszta
Autor: Anti Saar
Tłumaczenie: Anna Michalczuk
Data wydania (Pl): 15 marca 2018
Wiek docelowy: 5 +
Liczba stron: 152


Recenzja napisana dla Bookhuner.pl (link)

2 komentarze:

  1. Dzieci w mojej rodzinie są jeszcze za małe na tego typu książki, ale w przyszłości myślę,że warto ją z dzieckiem przeczytać.:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zapowiada się interesująco a ja jestem ciekawa tych ilustracji.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za zostawiony po sobie ślad. Wszystkie komentarze są dla mnie ogromną motywacją :)